lørdag 24. april 2010

Søkemotoroptimalisering og siderangering


På engelsk: search engine optimization (SEO) og PageRank (PR)

Jeg trodde det var mye å lære når det gjaldt SEO og PR. Det var riktig. Jeg undervurderte bare hvor mye man må lære for å i det hele tatt forstå det. Det rare er at det ikke er så forferdelig vanskelig. Bare man kan det. Jeg føler meg 60-80% utlært i øyeblikket, men jeg vet jo ikke hva som gjemmer seg bak neste sving...

Mine viktigste ressurser så langt har vært 101 Ways To Build Links, og seomoz.org.

Du vil gjøre det selv snart
Hvis du lurer på å gjøre dette selv, tenk nøye gjennom hva du vil bruke tiden din på. Det tar veldig mye tid! Mye tid å lære, mye tid å utføre. Så vet vi det.

To tips er alt du trenger
Eventuelt kan du lese dette. Jeg kommer nå med de to beste tipsene du kan få. Kun to tips. Det kan du klare å få med deg. Enkelt:
  1. Lag nettstedet skikkelig, og optimaliser søkeordene i title, meta, h1, h2...
  2. Få inn linker, fra venner, kjente. Søk etter "norske kataloger" på google og strø om deg med linker.
Hørtes det enkelt ut? Ja, det er det.
Hørtes det raskt ut? Da må du tro om igjen.

Takk for oppmerksomheten og lykke til videre!

Ingen kommentarer: