søndag 16. mai 2010

Da prøver jeg Google Chrome igjen. Hvorfor?


Jeg er en fullblods Firefox-fanboy. For et halvt års tid siden prøvde jeg meg på Google Chrome. Den hadde masse ting jeg likte, men det som stoppet meg var mangelen på utvidelser(extentions). Vips, så var jeg tilbake til Mozilla Firefox.



Nye versjoner og oppdateringer
Nye oppdateringer til Chrome gjorde at jeg prøvde igjen. Av flere grunner. Førsteinntrykket denne gangen var at nå var extentions til stede! Hva mer er bra med Chrome?

  • Større surfevindu
  • Søkelinjen er meget bra
  • Best HTML5 og CSS3 støtte
  • Rask
  • Bokmerkesynkronisering med Google-kontoen min
Større surfevindu
Statusbaren nederst er borte sammenlignet med Firefox og andre. Joda, man kan manuelt ta den bort i Firefox også, men i Chrome så dukker den opp når den trengs! Altså man kan se hvor en link fører hen når man hovrer den med musen.

I tillegg så er tittelen av hele browservinduet tatt bort. Det står ikke Google Chrome noe sted der oppe. Alt er renset bort til fordel for bedre surfeplass. Det liker vi! Menyen er også fjernet til fordel for en "IE 8"-type meny. To knapper som inneholder alle valg. Uvant, men greit nok.

Altså kun to linjer: tabslinjen og adresselinjen med knapper på. Jeg har altså tatt bort bokmerkelinjen for å spare enda litt plass.

Bokmerkesynkronisering
Så enkelt kan det gjøres. Trykk på Verktøy-knappen, trykke på Synkroniser bokmerker, og vips, bokmerkene er synkronisert. Jeg har i tillegg brukt Xmarks (tidl. Foxmarks) til dette. Og det fine er at foxmarks fungerer både i Firefox og Chrome. Så selv om jeg bytter av og til så vil alt fremdeles være på plass. Det liker vi!

Adresselinjen
Skriv inn noe og du får opp google-søk med søkeforslag slik som på Google. Skriv inn en side du pleier å besøke og den fullfører det for deg: trykk på Enter og du kommer dit du ville. Dette er minst én tast mindre enn i Firefox. Da må man nemlig trykke på pil-ned først og så trykke på Enter. Adresselinjen er også et søk i bokmerkene dine. Så denne er gull verdt. Verden beveger seg mer og mer mot søk så dette liker vi. Bare se på Start-menyen i Windows Vista og Windows 7, avansert søk som gir det programmer, filer og innstillinger i étt og samme søk. Det liker vi!

HTML5 og CSS3
Hva er det viktigste på internett i dag og i framtiden? Det er selvfølgelig HTML5 og CSS3. Støtte for hardwareakselerert video uten plugins og flash. På dette området er Chrome best. Enkelt og greit. Det liker vi!

I tillegg er Chrome ekstremt rask. Bare slått av Opera på noen få punkter. Det liker vi!




Ingen kommentarer: