lørdag 17. januar 2009

Hvorfor kjøper folk bil?

Da var det på tide med en liten post for å opplyse dere om byens trafikksystem og dets energibruk.

En ny bil til 300 000 kroner koster deg over 100 000 kroner det første året(kilde1, kilde 2). For denne prisen får du:
4000 enkeltbilletter til kollektivtrafikk i Oslo, 11 turer hver dag et helt år.
40 Asus eee pc. Netbooks/minipcer.
25 sykler til 4000 kroner.
230 taxiturer til og fra jobb istenden for å kjøpe og kjøre bil selv.
10 reiser til 10 000 kroner.

Hvorfor kjøper folk bil?

I tillegg kan det nevnes at månedskort for kollektivt i Oslo kommer på 6600 kroner i året. Du kan spandere månedskort på hele familien (2 voksen og 5 barn) og fremdeles ha 66 000 kroner igjen til hjemmekino, mobiltelefoner, sparing, Frelsesarmeen eller u-hjelp.

Hvorfor kjøper folk bil?

En bil forurenser konstant. Den spyr ut CO2(klimagass), NOx(giftig), benzen(kreftfremkallende), PAH(Polysykliske aromatiske hydrokarboner, giftige og kreftfrmkallende), SO2(astmafremkallende) og mange andre stoffer som eten, propen og butadien. Disse dreper mennesker indirekte med kreft, senker livskvalitet med astma og ødelegger mat med sur nedbør og sotlag.

Hvorfor kjøper folk bil?

En sykkel forurenser bare når den produseres og oljes. En bil forurenser konstant. Buss bruker også bensin. Trikk og T-bane bruker strøm som delvis kommer fra kullkraft i Europa, delvis fra gasskraft på Mongstad og delvis fra vannkraft i god gamle Norge. En god sykkel koster 4000. Den varer minst 5 år i snitt før den blir stjålet. Altså 4000/(5*12) = 67 kroner dagen. Månedskort student: 330 kroner, voksen: 550 kroner. Man får i tillegg trim. Trim gir bedre helse og mer energi i hverdagen.

Hvorfor kjøper folk bil?

Jeg bruker 25 minutter fra Holbergs Plass til kontoret mitt på UiO ved bruk av trikk. Jeg bruker 15 minutter når jeg sykler. Jeg sparer tid, penger og helse. Hvem kan trumfe den?

Ingen kommentarer: